تعویض روغن گیربکس

0

مساله ای که در سرویس های ادواری خودرو همواره مورد توجه قرار نمی گیرد تعویض روغن گیربکس است. در خودرو های با گیربکس دستی جهت روانکاری چرخ دنده و ادوات گیربکس از واسکازین استفاده می شود. واسکازین نیز همانند روغن موتور انواع متنوعی دارد که بنابه محل مورد استفاده از ویسکوزیته و گرانروی متفاوتی باید استفاده شود. بطور مثال واسکازین استفاده شده در گیربکس با واسکازین مورد استفاده در دیفرانسیل و جعبه فرمان خودرو های قدیمی متفاوت است.
واسکازین نیز مانند روغن‌های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…می‌شود و کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.
در خصوص خودرو های با گیربکس اتوماتیک قضیه می متفاوت می باشد. روانکار مورد استفاده در خودرو های دنده اتوماتیک از نوع روغن هیدرولیک بوده و از آن جایی که در گیربکس این خودرو ها سیستم کلاچ حذف شده است، انتقال نیرو از طریق پرتاب روغن هیدرولیک به سمت پره های توربین گیربکس صورت می پذیرد و در واقع این روغن هیدرولیک است که انتقال نیرو از موتور به گیربکس را انجام می دهد. از این رو تعویض به موقع روغن هیدرولیک اهمیت بسزایی پیدا کرده و بهتر است جهت جلوگیری از ایجاد آسیب به ادوات گیربکس نظیر توربین و شیر های برقی گیربکس ، در زمان تایین شده روغن هیدرولیک را تعویض نمایید.
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک نیاز به دستگاه ساکشن روغن گیربکس دارد. به این دلیل که گیربکس به صورت افقی قرار گرفته و در صورت تخلیه روغن از طریق پیچ تخلیه حدود 40 درصد از روغن قدیمی در آن باقی خواهد ماند ولی به وسیله دستگاه ساکشن گیربکس ، همزمان با تخلیه روغن قدیمی، از طریق ورودی گیربکس روغن جدید وارد گیربکس شده که البته این امر موجب هدر رفتن چند لیتر روغن جدید می شود ولی تعویض روغن به درستی و کامل انجام می شود.
در پایان عرض شود برخی هزینه های نگهداری خودرو شاید بالا باشد ولی در طولانی مدت از پرداخت هزینه های گذاف برای تعمیرات جلوگیری خواهد کرد.
زمان بندی صحیح تعویض روغن گیربکس در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده و بر اساس کیلومتر کارکرد انجام می پذیرد.

پاسخ دهید